tirsdag, desember 11, 2007

Dagbok frå IFLRY seminar:”Youth Empowerment: Learning and Participation”

Mandag 10/12-2007

Var tidlig i seng i går… før midnatt… Så eg er litt utkvilt og litt klar for en ny dag med forelesninger og gruppearbeid. Og ikkje minst Cultural Evening!

Frokost… var litt seint ute då eg er litt for glad i å ta lange dusjer, spesielt når dei to andre dusjar på kvelden og eg slepp å tenke på dei… Men det er jo vanleg bosnisk frokost: fine store rundstykker, og små pakker med smør, honning, syltetøy eller sjokoladepålegg. Sjokoladepålegget var nytt for meg…

Så til dagens program. Dagen begynte med en navnelek. Du skal si ditt navn, gjøre et tegn eller en handling, og er du heldig og er siste person i sirkelen så skal du si alle sine navn og gjøre hver og en sitt unike tegn eller handling. Ble ganske artig etter hvert. Første post på programmet var Jan Van Ruun fra JOVD i Nederland som prata om kampanjer, om hva type material en bør ha liggende hele tide, hva er kampanje materiell og hva typer stæsj er bra å ha. Ganske interaktiv forelesning da vi alle delte våre ideer og erfaringer når det kom til stæsj spesielt, men og til dårlige/gode kampanjer.

Etter Jan var det tid for e-advocacy og Jeff Leanna fra YDA i USA. Denne forelesningen var meget seig, mye bra innhold, men det ble veldig tøft å holde motivasjon og interresse oppe i en og en halv time..

Tid for lunsj… Oii.. så overraskende… samme som til lunsj og middag i går, og sikkert til middag i dag og ja… Under lunsjen spilte en gjeng av oss bowling, noe som for en gangs skyld eg klarte ganske bra, klarte flere strikes på rad…

Etter lunsj var det Martin Shapland fra LDYS i Storbritannia som prata om kommunikasjon, om hvordan en skal markedsføre seg selv og så ble det et fantastisk givende gruppearbeid der vi skulle lage en avisartikkel… eller flere kampanje relaterte artikler… vår gruppe var langt fra fokusert, så vi mekka noe tull sammen i siste sekund…

Hadde forresten med meg noen klistremerker med Unge Venstre logoen på, ett par LIBERAL brosjyrer og noen buttons. Klistremerkene og LIBERAL brosjyren er alle stort sett borte… Skal prøve å få med meg noe annet av slikt hvem, så kan Anne få litt mer i samlingen sinJ

Jan-Argy fra Phillipinene var neste person på foredragsholderlista og siste for dagen. Han hadde to gruppearbeid der en del av essensen var å lese oppgaven riktig… der feila min gruppe litt… begge gangene. Han prata også litt om hva det å være leder innebærer.

Ingen kommentarer: